info
پربازدیدترین اخبار

روشنایی جاده ها با استفاده از سیمان

از این پس برای روشن کردن جاده ها، آزاد راه ها یا مسیر تردد دوچرخه ها به برق نیاز نیست و می توان از نوعی سیمان استفاده کرد که به تازگی طراحی و ساخته شده است. این سیمان با خاصیت فوق العاده ای که دارد، به طور میانگین 100 سال نیز عمر می کند. دکتر روبیو، سرپرست گروه طراحی و تولید این سیمان می گوید:" 9 سال پیش که کار خود را شروع کردیم، می دانستیم که مشابه این محصول در دنیا وجود ندارد، بنابراین این پروژه را آغاز کرده و بر روی ان کار کردیم. معضل اصلی ما این بود که سیمان ماده ای کدر و غیرشفاف است و نور را از خود عبور نمی دهد."

به همین علت این گروه در درجه اول تلاش کردند تا میکروساختارهای سیمان را اصلاح نمایند و کریستالهای موجود در آن را که باعث کدر شدن آن می شدند از ساختار سیمان حذف نمایند و سیمان را به ماده ای شبیه ژل تبدیل نمایند تا بتواند انرژی خورشید را دریافت کرده و آن را به شکل نور به طبیعت بازگرداند. در سال 2015، مصرف سیمان جهان به 4 بیلیون تن رسید و این به این معنا است که بازار بزرگی در انتظار این محصول است. همه ساختمان ها، جاده ها، بزرگراه ها و سازه هایی که در ساخت آنها از این سیمان استفاده شود، انرژی خورشید را در خود ذخیره کرده و در شب آن را به صورت نور متساعد خواهند کرد. این نورافشانی می تواند برای 12 ساعت ادامه داشته باشد.

اغلب موادی که در داخل آنها از فلورسنت استفاده شده است، از پلاستیک شاخته شده اند و طول عمر آنها در حدود 3 سال است. زیرا آنها توسط اشعه فرابنفش آسیب دیده و خراب می شوند، اما این سیمان در برابر نور خورشید نیز مقاوم بوده و به همین دلیل می تواند طول عمر 100 ساله داشته باشد. این سیمان که به دلیل ساختار خاص خود برای محیط زیست نیز ضرری ندارد، در حال حاضر در رنگ های آبی و سبز موجود است و می توان نور آن را به گونه ای تنطیم کرد که خیره کننده نباشد و یا در زمان رانندگی باعث آزار چشم نگردد.

در حال حاضر این تحقیقات در حال توسعه و تجاری شدن می باشد و محصولات دیگری نیز با این ویژگی در حال تولید می باشند.

منبع: Investigación y Desarrollo

نظرات کاربران

درج نظر

comment