info
پربازدیدترین اخبار

فونداسیون معلق

فونداسیون معلق

بشر همواره به دنبال راهی بوده است تا در برابر بلایای طبیعی از خود محافظت کند. یکی از مخرب ترین این حوادث زلزله است که اکنون راه های زیادی برای مواجهه با آن پیشنهاد شده  است.

مهندسان و زلزله شناسان همواره به دنبال راهکاری بوده اند تا بتوانند از ساختمان ها در برابر زلزله محافظت نمایند. یکی از این راهکارها فونداسیون معلق است. همانطور که از اسمش پیداست، در این روش، زیرسازی و روسازی بنا از هم جدا می شوند.

چنین سیستمی شامل معلق شدن قسمت بالایی سازه بر روی فونداسیون آن توسط تکیه گاههای سربی لاستیکی است، که از هسته ای سربی که در میان لایه هایی از فولاد و پلاستیک قرار دارد، تشکیل شده است. صفحات فولادی، این تکیه گاهها را به فونداسیون ساختمان متصل نگاه می دارند و در زمان وقوع زلزله، بدون حرکت خود ساختمان، اجازه می دهند تا فونداسیون حرکت کند.

اکنون دانشمندان ژاپنی این تکنولوژی را دستخوش تغییرات شگرفی کرده اند. براساس طرحی که این دانشمندان ارائه کرده اند، در زمان وقوع زلزله، ساختمان بر روی توده ای از هوا معلق می ماند.

روش کار این سیستم به این صورت است که سنسورهایی که در ساختمان تعبیه شده اند، لرزش های زلزله را دریافت کرده و آن را توسط شبکه به کمپرسورهای هوایی که در زیر ساختمان قرار دارند، انتقال می دهند. در این زمان کمپرسورها فعال شده و در کمتر از کسری از ثانیه، توده هوای فشار قوی را رها کرده و این هوای تولیدی ساختمان را در حدود 3 سانتی متر از زمین بلند می کند و مانع از انتقال نیروی زلزله به ساختمان و تخریب آن می شود. زمانیکه زلزله متوقف می شود، کمپرسورها پیام آن را دریافت نموده و خاموش می شوند و ساختمان در جای خود قرار می گیرد.

گرچه این موضوع بیشتر شبیه به یک شعبده بازی است، اما راه حلی جدید با استفاده از تکنولوژی بالا و قدرتمندی است که می تواند از بروز حوادث دلخراش زلزله جلوگیری نماید.

منبع: science

نظرات کاربران

درج نظر

comment