info
پربازدیدترین اخبار

توربین طوفانی

  طوفان ها اغلب با خرابی و وقوع حوادث ناگوار همراه هستند، اما به کمک نوعی توربین بادی که توسط یک مهندس ژاپنی اختراع شده است، شاید دیگر چنین دیدگاهی نسبت به تند بادها و طوفان ها نداشته باشیم! این مهندس ژاپنی توربینی طراحی و تولید کرده است که می تواند انرژی عظیم این طوفان ها را به دام انداخته و آن را به انرژی مورد نیاز و کاربردی جوامع بشری تبدیل نماید. میزان این انرژی تولید شده آنقدر زیاد است که با استفاده از یک ردیف طویل از این توربین ها جهت به دام انداختن انرژی یک طوفان، می توان انرژی مورد نیاز کل ژاپن برای 50 سال را تامین کرد.

اختراع  آتسوشی شیمیزو، مخترع اولین توربین طوفانی جهان، برای ژاپن بسیار حائز اهمیت است. چرا که ژاپن با کمبود منابع انرژی مواجه است و این راه حل می تواند برای آینده این کشور بسیار مفید باشد. شیمیزو معتقد است استفاده از انرژی بادی برای کشورش بسیار بهتر از انرژی خورشیدی است و پتانسیل این کشور برای استفاده از انرژی های بادی بسیار بیشتر از انرژی های خورشیدی است. البته این ادعا اشتباه هم نیست و وقوع شش طوفان تنها در سال 2016 در کشور ژاپن این ادعا را ثابت می کند.

توربین طوفانی ساخته شده دو تفاوت اصلی با توربین های متداول دارد. اول اینکه این توربین قادر است تا جهت باد را تشخیص داده و در جهتی کار کند که در برابر الگوهای غیرقابل پیش بینی طوفان مقاومت کند و دیگر اینکه سرعت پره های آن قابل تنظیم است و بدین ترتیب پره ها می توانند به گونه ای تنظیم شوند که سرعت حرکتشان در زمان طوفان از کنترل خارج نگردد و توربین سالم بماند.

تابستان امسال نمونه اولیه این توربین در نزدیکی اکینوا نصب شد و در برابر تند بادها به خوبی مقاومت کرد. اما آزمایش نهایی، یعنی مقاومت این توربین در برابر طوفان هنوز انجام نشده است و برای انجام این آزمایش به یک طوفان واقعی نیازمندیم و می بایست برای اطمینان از کارکرد این توربین تا آن موقع صبر کرد. یکی دیگر از ابهامات این توربین نحوه هدایت انرژی تولید شده از آن است. کمپانی سازنده این توربین هنوز اعلام نکرده است که آیا انرژی تولیدی از آن به طور مستقیم به شبکه توزیع برق وارد خواهد شد و یا توسط باطری های بسیار بزرگ و قدرتمند ذخیره خواهد شد.

منبع: CNN

نظرات کاربران

درج نظر

comment