info
پربازدیدترین اخبار

پنل خورشیدی برای تولید بخار

این وسیله جدید که بر روی آب شناور است، 20% از انرژی خورشیدی دریافت شده را به بخار آب با دمای 100 درجه سانتی گراد تبدیل می نماید. سرپرست این تحقیقات، دکتر گریفین، می گوید:" این پروژه نمونه ای عالی از همکاری های بین المللی در زمینه های علمی است که دستاوردی خارق العاده و نوین را ارائه کرده است. با کمک این دستگاه ما می توانیم از انرژی خورشید بدون اینکه نیاز به تابش مستقیم نور خورشید داشته باشیم، استفاده نماییم. به این ترتیب در مناطقی از جهان که آلودگی و غبار نیز زیاد است، می توان از این تکنولوژی بهره مند شد."

این دستگاه با استفاده از مواد ساده و در دسترس از جمله فوم های پلاستیکی تولید می شود و شامل یک بخش شناور اسفنج مانند است که نور خورشید را جذب می نماید و گرمای آن را در خود نگاه می دارد. این تله حرارتی، کارایی دستگاه را در زمینه تبدیل انرژی خورشیدی به بخار بسیار بالا می برد. جاذب اصلی انرژی بین قسمت اسفنجی شکل و پلاستیک حباب دار قرار دارد که باعث می شود در عین دریافت انرژی خورشیدی، حرارت کمتری را از دست بدهد.

قسمت اسفنج مانندی هم که در انتهای آن قرار دارد، مانند یک عایق حرارتی عمل کرده و مانع از حدر رفتن گرمای جذب شده توسط دستگاه می کردد و در عین حال، همواره مقداری از آبی را که دستگاه بر روی آن شناور است دریافت کرده و با استفاده ار حرارت بدست آمده، آن را تبدیل به بخار می نماید. طراحی این دستگاه بسیار ساده و تولید آن نیز مقرون به صرفه است و می توان از آن در شیرین کردن آب دریا، بازیافت آب فاضلاب، سیستم گرمایش آب خانگی، استریل ابزار پزشکی و تولید نیرو استفاده نمود.

منبع: Masdar Institute of Science and Technology

 

نظرات کاربران

درج نظر

comment