info
پربازدیدترین اخبار

کارایی خانه های هوشمند

جواب این سوال که تا چه حد می خواهید خانه یا محل کارتان هوشمند باشد، بستگی به نیاز شما یا خواسته هایتان دارد. شما می توانید تنها یک بخش یا همه منزلتان را هوشمند و یا خودکار کنید. اما برای افرادی که تازه با این تکنولوژی آشنا شده و می خواهند آن را امتحان کنند، توصیه می شود تا در ابتدا تنها از بخشی از هوشمندسازی استفاده کنند که در زندگی روزمره با آن بیشتر سر و کار دارند و سپس به دنبال هوشمندسازی کامل بروند.

می توانید با هوشمندسازی نورپردازی خانه شروع کنید و اثر آن را در کاهش هزینه های انرژی خود ببینید. شما با هوشمندسازی روشنایی، میزان نور مناسب محیط در هر ساعت از شبانه روز را خواهید داشت و به این ترتیب علاوه بر استفاده مفید و بهینه از نور خورشید و کاهش مصرف برق، همیشه در آسایش خواهید بود. نکته قابل توجه در زمینه هوشمندسازی این است که شما می توانید ساختمان مورد نظرتان را متناسب با بودجه ای که در نظر گرفته اید هوشمند نمایید و مجبور نخواهید بود بیش از آنچه که در نظر دارید هزینه کنید.

اکنون با این سوال مواجه هستیم که آیا هوشمند سازی کاری مفید است؟ هزینه هایی که صرف این کار می شوند آیا به درستی خرج شده اند؟ خانه های هوشمند زندگی را ساده و اسان تر می کنند. چه کسی دوست ندارد بتواند روشنایی، دما و لوازم خانگی خود را از راه دور کنترل نماید؟ به علاوه از نظر کاهش هزینه های انرژی و افزایش ایمنی نیز، هوشمندسازی بسیار مفید است و کارایی بسیار خوبی دارد. اگر شما در محل کار و یا سفر باشید، سیستم هوشمند منزلتان، وضعیت منزلتان را به شما اطلاع می دهد و در صورت وقوع حادثه ای مانند آتش سوزی، علاوه بر مطلع کردن شما، زنگ هشدار به صدا در می آید تا همسایه ها از وضعیت موجود آگاه شده و بر اساس برنامه ریزی با آتش نشانی تماس گرفته و با رسیدن آنها درهای ورودی را باز کرده و مسیر امن را روشن می کند.

در ادامه برخی از کارهایی که با هوشمندسازی می توانید در خانه تان داشته باشید را بررسی می کنیم.

روشن کردن تنها مسیر حرکت شما در شب، تا مزاحم استراحت دیگران نشوید و به علاوه خواب از سرتان نپرد!

باز شدن قفل درب زمانیکه که به آن نزدیک می شوید.

آبیاری گیاهان و غذا دادن به حیوان خانگیتان در زمان تعیین شده و به میزان تعیین شده.

تغییر شرایط محیط با توجه به سناریو های از پیش تعیین شده و بر اساس موقعیت. مانند تغییر نور، دما، پخش موسیقی خاص

روشن و خاموش شدن تلویزیون در زمان معین. به این ترتیب می توانید میزان تماشای تلویزیون را برای فرزندانتان حتی اگر در منزل نباشید، تعیین و کنترل نمایید

تنظیم درجه حرارت منزل به میزان دلخواه در ساعات دلخواه. برای مثال می توانید درجه حرارت را به گونه ای تنظیم کنید که شب کمی محیط اتاق خوابتان خنک تر باشید زیرا از پتو استفاده می کنید اما قبل از بیدار شدن کمی دمای اتاق بالاتر برود تا به زمانیکه از تخت بیرون می آیید احساس سرما نکنید می توانید یا کنترل لوازم برقی خود، قبل از رسیدن به خانه غذایتان را گرم کرده و برای خود چای یا قهوه درست کنید.

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، هوشمندسازی به شما در بهینه سازی مصرف انرژی نیز کمک می نماید. زیرا برخی پروتوکل ها به گونه ای طراحی شده اند که براساس آن وسایل برقی از انرژی کمتری استفاده می نماید و می توانند در زمانهایی که مورد مصرف قرار نمیگیرند، به حالت خواب رفته و هر زمان که دستور اجرا به آنها داده شد، دوباره روشن شوند. همچنین خاموش شدن خودکار چراغ در اتاق هایی که خالی هستند و یا گرم و خنک شدن اتاق براساس تعداد افرادی که در آن حضور دارند، موجب کاهش هزینه های انرژی خواهند شد.

یکی از افرادی که از تجهیزات هوشمند در خانه اش استفاده می کند، می گوید یک سوم هزینه های انرژی منزلش کم شده است. به علاوه برخی از تجهیزات هوشمند میزان انرژی مصرفی هر یک از تجهیزات شما را نیز اندازه گیری کرده و به شما نشان می دهند و شما می توانید مدیریت مصرف بهتری داشته باشید.

خانه های هوشمند فواید بسیار زیادی برای افراد مسن دارند که به تنهایی زندگی می کنند. سیستم هوشمند موجود در این منازل می تواند به ساکنین آن یادآور شود که چه زمانی می بایست دارو مصرف کنند و میزان غذایی که مصرف می کنند را کنترل کرده و در صورت افتادن آنها بر روی با بیمارستان تماس گرفته و وضعیت ساکنین خانه را به آنها اطلاع می دهد. اگر این افراد کمی فراموشی داشته باشند، خانه هوشمند می تواند کارهایی مانند بستن شیر آب در زمانی که به آن نیاز ندارند و یا آب وان حمام در حال سرازیر شدن است را انجام دهد و یا اجاق گاز را قبل از سوختن غذا خاموش کند.

همه این کارها به درحالی انجام می شود که هزینه طراحی و داشتن چنین خانه ای از داشتن یک پرستار یا مراقب شبانه روزی، بسیار کمتر است. همچنین به فرزندان بالغی که دورتر از والدین مسن خود زندگی می کنند به این ترتیب می توانند به پدر و مادر خود کمک کنند. همچنین افرادی که از ناتوانی یا اختلالات جسمی نیز رنج می برند می توانند از مزایای این خانه به شکل هایی که گفته شد بهره مند شوند.

منبع: home

 

نظرات کاربران

درج نظر

comment