info
پربازدیدترین اخبار

تعمیر سریع پل

به طور معمول، هفته ها طول می کشد تا آسیب هایی که بر اثر زلزله بر ستون ها و پایه های پل ها ایجاد می شوند، ترمیم گردند. اما گروهی از محققان به تازگی روشی یافته اند که به کمک آن می توان تنها در طی چند روز، این خرابی ها را ترمیم نمود.

تنها در عرض 30 ثانیه، زلزله ای همانند آنچه در ژاپن و یا اکوادور رخ داد، می تواند شهری را از پای درآورد. جاده هایی ویران و پل هایی در هم شکسته مانع از این خواهند شد تا امدادگران بتوانند به موقع کار امدادرسانی را انجام دهند و ماهها وقت لازم است تا این ویرانه ها دوباره بازسازی شوند. اما یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه یوتاه، روشی را ابداع کرده است که با استفاده از آن می توان مدت زمان ترمیم ستون های یک پل را به چند روز کاهش داد. مقاله ای در این زمینه در تاریخ 28 آپریل 2016 نیز به چاپ رسیده است.

یکی از محققان این گروه می گوید:" با این طراحی و روش انجام کار، مهندسان و افراد گروه بسیار سریع تر و آسان تر می توانند شهری را که براساس زلزله به شدت آسیب دیده است بازسازی نمایند و راه های اصلی ورود به شهر را برای امداد رسانی بازگشایی نمایند."

پل ها به گونه ای طراحی می شوند که در طول زلزله، آسیب به قسمتهای بالایی و پایینی ستون های عمودی وارد شوند، جاییکه میله های افقی در آن قرار دارند، تا احتمال ریزش پل کاهش یابد. اگر یک پل در طی زلزله از سقوط نجات یابد اما ستون های آن آسیب ببینند، احتمال آنکه در زمان رانندگی بر روی آن فرو ریزد، وجود دارد. و اگر به چندین میلگرد فولادی آن آسیب رسیده باشد، احتمال آنکه دیگر پل را نتوان تعمیر کرد وجود خواهد داشت و در این حالت می بایست پل را تخریب و از نو بنا کرد.

اما اگر ستون ها قابل تعمیر باشند، مهندسان به طور معمول، بخشی از بتن را تخریب نموده تا به میلگردهای فولادی دست یابند و آنهایی را که دچار آسیب شده اند، تعمیر می نمایند و دوباره آن را با بتن می پوشانند. اما این روشی بسیار زمان بر است و تا هفته ها باعث تعطیلی پل می شود و نمی توان از آن استفاده کرد.  

در روش ابداعی این گروه، ابتدا تعدادی میلگرد فولادی را به داخل فونداسیون اطراف ستون ها فرو کرده و به وسیله اپوکسی آنها را در محل مستحکم می نمایند. سپس دو نیمه از یک پوسته دایره ای شکل از جنس کامپوزیت فیبری (که تنها چند میلی متر قطر دارد) را در اطراف ستون و میگرد قرار داده و به هم متصل می نمایند. در مرحله بعدی اطراف ستون و روی میلگرد و کامپوزیت فیبری را بتن ریزی می نمایند. در اینجا کامپوزیت فیبری نقش یک قالب را ایفا می نماید. نتیجه این است که ستون تعمیر شده و تقریبا ساختاری مانند ستون اولیه را پیدا خواهد کرد.

سرپرست این گروه می گوید:" شکل دایره ای این پوسته بالاترین نوع کارایی را دارد و به شما کمک می کند تا هر مقدار از مواد مورد نیاز را بتوانید استفاده نمایید و فشار به صورتی کاملا مساوی در محیط اطراف پخش خواهد شد. این روش به پل زندگی دوباره می دهد."

اگرچه این روش تنها برای تعمیر پل ها ابداع شده است اما می توان برای مقاوم سازی پل ها در برابر زلزله نیز از آن استفاده نمود. همچنین از این روش می توان برای ترمیم ستون های اطراف ساختمان ها نیز بهره برد.

منبع: University of Utah

نظرات کاربران

درج نظر

comment