info
پربازدیدترین اخبار

خانه هوشمند چیست؟

زمانیکه در خانه نیستید، ممکن است نگرانی های زیادی درباره خانه به سراغتان بیاید، مثلا به این موضوع فکر کنید که آیا گاز را خاموش کرده اید؟ چراغ ها و تلویزیون خاموش هستند؟ آیا بچه ها مشغول درس خواندن و انجام تکالیف درسی خود هستند و یا به جای آن در حال بازی کردن می باشند؟ این سوالات و نگرانی ها می تواند باعث آزردگی خاطر شما شده و یا باعث شوند زودتر از زمان دلخواهتان به منزل بازگردید!

اما با وجود خانه های هوشمند، تمامی این افکار و نگرانی ها پایان می یابند زیرا شما می توانید با نگاهی کوتاه به موبایل و یا تبلتتان وضعیت خانه یا محل کار خود را بررسی کرده و حتی کنترل نمایید! شما می توانید با خانه خود ارتباط داشته باشید و وسایل خانه تان هم می توانند با هم در ارتباط باشند. به وسیله هوشمند سازی، هر وسیله ای را که با برق کار می کند، می توانید به شبکه هوشمند متصل کرده تا هر زمان، در هر مکانی که باشید آنها را کنترل کنید.

شما می توانید از طریق فرمان صوتی، کنترل از راه دور، گوشی های هوشمند و کامپیوترتان تمامی این وسایل را کنترل کنید. بسیاری از این پیشرفت ها را مدیون پیشرفت گوشی های هوشمند و کامپیوترهای قابل حمل هستیم که به راحتی در همه جا می توانند به اینترنت وصل شده و این یعنی دسترسی فوری به شبکه های هوشمند و کنترل آنها.

حال این سوال پیش می آید که چگونه می توان یک ساختمان را هوشمند کرد و برای این کار به چه چیزهایی احتیاج داریم؟

X10، Insteon،ZigBee و Z-Wave از جمله پروتوکل هایی هستند که پایه و اساس تکنولوژی هوشمند را فراهم می سازند. شرکت های تولید کننده این پروتوکل ها با تولید کنندگان محصولات نهایی الکترونیکی قراردادهایی دارند، تا به وسیله پروتکل های آنها وسایل الکتریکی موجود در ساختمانها را به هم متصل کرده و بین آنها ارتباط برقرار نمایند. در ادامه چند وسیله هوشمند را با هم بررسی می کنیم.

دوربین ها، این توانایی را دارند که محل مورد نظر شما را رصد کرده و کنترل نمایند. حتی هنگامیکه همه جا کاملا تاریک باشد.

ترموستات ها، که کنترل کننده دمای محیط هستند را از هرکجا که بخواهید می توانید کنترل کنید. فقط کافی است در هر کجا که هستید، فرودگاه، محل کار یا در رستوران، گوشی هوشمندتان آنتن داشته باشد!

نورهای LED می توانند برنامه ریزی شده تا در زمان دلخواهتان، میزان نور یا رنگ متفاوتی داشته باشند.

سنسورهای حرکتی می توانند هر نوع حرکتی در اطراف یا ساختمان مدنظر شما را به شما اطلاع دهند و شما را از حرکات غیرعادی آگاه سازند. نگران خطای این سنسورها نباشید، این سنسورها حتی می توانند حرکات انسان را از حیوانات تشخیص داده و به این ترتیب با آگاه کردن شما از حرکات یک گربه در کوچه، مزاحمتان نشوند.

با وجود گوشی های هوشمند، می توانید تمامی وسایل برقی خود را کنترل نمایید و قبل از آمدن به خانه چای ساز را روشن کرده تا در بدو ورود چای تان آماده باشد.

قفل درب های ورودی و درب پارکینگ شما می توانند به گونه ای تنظیم شوند که، به محض نزدیک شدن موبایلتان درب ها باز شوند.

زنگ هشدار شما می تواند به گونه ای تنظیم شود که تمامی هشدار ها را به گوشی هوشمند شما اطلاع دهد به این ترتیب اگر در سفر باشید و آتش سوزی اتفاق بیفتد یا کسی بدون اجازه وارد خانه شما گردد، شما مطلع شده و می توانید با آتش نشانی یا پلیس تماس گرفته تا قبل از رسیدن شما اقدامات لازم صورت گیرند.

نکته قابل توجه درباره خرید این محصولات این است که بدانید تکنولوژی ساخت این محصولات چیست و از چه پروتوکلی پیروی می کند. محصولات یکه پروتوکل یکسانی داشته باشند، حتی اگر سازندگان آنها متفاوت باشند می توانند به خوبی با هم کار کرده و سازگار شوند. اما اگر محصولاتی را خریداری کنید که پروتوکل یکسانی نداشته باشند، به راحتی نمی توانند با هم سازگار شوند و برای ایجاد ارتباط بین آنها به ابزارهای دیگری جهت ایجاد برقراری نیازمند خواهید بود و به علاوه از افراد خبره جهت نصب باید استفاده کنید که داشن کافی جهت برقراری ارتباط بین دستگاه ها را داشته باشند.

منبع: home

نظرات کاربران

درج نظر

comment