info
پربازدیدترین اخبار

احداث اولین شهر سبز جهان در آسیا

زمانیکه صحبت از خاورمیانه می شود، همواره آب و هوای گرم و کویرهای داغ به یادمان می آید اما از این پس شاید این تنها تصور ما از این منطقه نباشد. براساس برنامه ریزی که مسئولان ابوظبی دارند، طی 5 تا 10 سال آینده در این منطقه شهری سبز و عاری از کربن دی اکسید احداث خواهد شد. این شهر جدید از بالاترین تکنولوژی های روز دنیا برخوردار خواهد بود که آلاینده های حاصل از سوخت فسیلی را نخواهند داشت و نکته جالب اینجاست که خود شهر در منطقه ای احداث می شود که از بزرگترین تولید کنندگان سوخت های فسیلی جهان است، اما منبع اصلی انرژی این شهر انرژی های خورشیدی و بادی خواهند بود.

دمای هوای بالای این مناطق در طول روز بسیار آزار دهنده است و دلیل آن تابش شدید خورشید است و البته دانمشندان از همین عامل جهت تامین بخش زیادی از انرژی این منطقه استفاده کرده اند. در این شهر قرار است تا از تکنولوژی های متفاوتی در زمینه انرژی های خورشیدی استفاده شود که یکی از این تکنولوژی ها سیستم متمرکز کننده پرتوهای خورشیدی است. در این سیستم پرتوهای خورشید توسط آینه هایی به صورت متمرکز به برج مرکزی تابیده می شوند، سپس این برج پرتویی به قطر 1 متر را به ژنراتورهای مختلف جهت تولید انرژی می تاباند. این شهر در زیر نور یک LED عظیم قرار خواهد گرفت که بر روی بالاترین قسمت یک توربین بادی نصب خواهد شد..

اگر نور این LED آبی باشد نمایانگر این است که انرژی شهر به خوبی از طریق منابع پاک خود تامین می شود اما اگر نور آن قرمز باشد، نشان دهنده این است که منابع تجدیدپذیر انرژی قادر به تولید انرژی کافی جهت تامین انرژی شهر نمی باشند. یکی از نکات جالب توجه این شهر این است که ماشین ها حق ورود به این شهر را نخواهند داشت. به همین دلیل ساکنین این شهر از آلودگی ناشی از کربن دی اکسید تولید شده توسط ماشین ها رنج نخواهند برد و سیستم حمل و نقل عمومی در این شهر مترو خواهد بود. در این شهر آسمان خراش نیز ساخته نخواهد شد تا از بتن به مقدار زیاد استفاده نشود.

ساخت زیربنای این شهر آغاز شده است و هزینه ساخت این شهر بین 15 تا 30 میلیارد دلار تخمین زده شده است. این شهر Masdar City یا شهر مصدر نام خواهد داشت.

منبع: Alternative Energy News

نظرات کاربران

درج نظر

comment