info
پربازدیدترین اخبار

شیشه های هوشمندی که خود را تمیز می کنند!

با تولید سری جدیدی از شیشه های هومشند شاید انقلابی در این صنعت به وجود بیاید و هزینه های ناشی از شستشوی شیشه حذف شده و در مصف انرژی نیز ذخیره گردد. این شیشه با همکاری دانشگاه UCL و تیم مهندسی و تحقیق EPSRC طراحی و نمونه اولیه آن نیز ساخته شده است. نمونه اولیه این شیشه نشان می دهد که سه ویژگی و مزیت اصلی این شیشه بهه  شرح زیر است:

  1. قابلیت نظافت: این شیشه به شدت در برابر آب مقاوم است و باراش باران نه تنها باعث نمی شود که لک آب بر روی شیشه باقی بماند بلکه با حرکت قطرات باران بر روی شیشه، تمامی گرد و خاک از روی شیشه ها پاک می شوند. دلیل پاک شدن گرد و خاک به کمک آب باران این است که نانوساختارهای مخروطی شکلی که برر روی شیشه حک شده اند می باشند. این ذرات تنها به مقذار بسیار کمی آب نیاز دارند تا گرد و خاک از روی آنها پاک شود و البته سرعت حرکت آب بر روی آنها نیز بیشتر و به گونه ای خواهد بود که آب بر روی آنها مثل شیشه های معمولی، لک ایجاد نکند.
  2. کاهش مصرف انرژی: این شیشه با یک لایه بسیار نازک (بین 5 تا 10 نانومتر) از فیلم اکسید وانادیوم پوشیده شده است. پوشش باعث می شود تا در فصول سرد، زمانی که سیستم های گرمایشی روشن هستند، گرما از ساختمان خارج نشود و در فصول گرم، از ورود اشعه مادون قرمز خورشید به داخل ساختمان جلوگیری می نماید.. وانادیوم اکسید ماده ای ارزان قیمت و فراوان است و از آنجایی که لایه ای بسیار نازک از آن در این شیشه به کار خواهد رفت، هزینه چندانی در بر نخواهد داشت. اما جلوی افزایش هزینه های مرتبط با انرژی را خواهد گرفت!
  3. جلوگیری از تابش خیره کننده: طراحی نانوساختارها به کار برده شده در این شیشه ها به گونه ای است که ویژگی های ضد انعکاس نور به این شیشه می دهد. نمونه اولیه این شیشه های هوشمند این توانایی را دارند که میزان ورود این تابش خیره کننده به محیط داخلی را بین 20% تا 30% کاهش دهند اما با توسعه و پیشرفت بیشترر این محصول، این میزان به 5% کاهش یافت. این بهبود باعث می شود تا ساکنین آسایش بیشتری داشته باشند.

دکتر پاپاکنستانتینو از دانشگاه UCL می گوید:" این اولین باری است که یک نانوساختار با یک پوشش حرارتی ادغام می شود و نتیجه آن بسیار درخشان بوده است. این شیشه ها می توانند هزینه های مصرف انرژی را تا 40% کاهش دهند." در حال حاضر این تیم در تلاش است تا فیلمی را تولید نماید که تمامی خاصیت های این شیشه را داشته باشد و بتوان از آن بر رویی هر نوع شیشه ای استفاده نمود. این موضوع می تواند تغییرات شگرف و عمده ای در این صنعت را ایجاد نماید.

منبع: CEPSR

نظرات کاربران

درج نظر

comment