info
پربازدیدترین اخبار

نامریی سازی زلزله

زمانیکه اسم موج می آید، شاید اولین منابع موجی که به ذهنتان خطور می کنند، آب یا صوت باشند اما باید این را در نظر داشت که زلزله نیز ایجاد موج می نماید و این امواج در داخل زمین جریان پیدا می کنند. این امواج در لایه های زیرین زمین نیز ایجاد می شوند و به پوسته نیز انتقال می یابند. این بالا و پایین شدن ها عامل اصلی لرزش ها و خساراتی است که در نتیجه زلزله رخ می دهند.

حال به این فکر کنید که چه می شود اگر می توانستید سد راه برخی از این امواج شوید؟ آیا امکان دارد که بتوانیم انرژی این امواج را منحرف سازیم یا آن را به نقاطی خارج از شهرها انتقال دهیم؟ برخی دانشمندان معتقدند که چنین کاری امکان پذیر است و راه حل خود را تحت عنوان "نامریی سازی زلزله" معرفی نموده اند. زیرا می تواند ساختمان را در برابر امواج سطحی که زلزله ایجاد می نماید به گونه ای محافظت نماید که گویی سازه ای در آنجا وجود ندارد.

مهندسان این پروژه ادعا می نمایند که قادرند تا پوششی متشکل از 100 حلقه هم مرکز پلاستیکی را ساخته و آن را در زیر فونداسیون ساختمان قرار دهند. هنگامیکه امواج زلزله به محل سازه نزدیک شوند، از یک سر وارد آن می شوند و در داخل این سیستم به دام می افتند و نمی توانند انرژی خود را به سازه منتقل نمایند. به این ترتیب در فونداسیون ساختمان باقی مانده و به تدریج درهمانجا تعدیل یافته و در نهایت از سر دیگر این حلقه های هم مرکز خارج شده و به راه خود ادامه می دهند.

این طرح اولین بار در سال 2013 توسط گروهی از دانشمندان فرانسوی با موفقیت اجرا گردید و هم اینک نیز یکی از راه های نه چندان معمول جهت مقابله با زلزله به شمار می رود.

منبع: science

نظرات کاربران

درج نظر

comment