info
پربازدیدترین اخبار

روشنایی هوشمند در آینده

روشنایی و نورپردازی بخش اعظمی از سیستم های هوشمند در منازل را تشکیل می دهند و نقش بسیار موثری در کاهش هزینه های ساختمان ها می توانند ایفا نمایند. نورپردازی هوشمند می تواند زاویه تابش نور و میزان روشنایی محیط داخلی را بر اساس روشنایی روز تنظیم نموده و در صورت عدم حضور افراد در یک محیط آنجا را تاریک و یا نیمه تاریک نماید و یا براساس نوع کاربرد محیط از طریق افراد مدل خاصی از نورپردازی را به نمایش بگذارد و به این ترتیب نحوه نورپردازی در زمان مطالعه، صرف شام و یا ورزش با هم متفاوت خواهند بود.

براساس تحقیقاتی که موسسه پژوهشی VTT در فنلاند انجام داده و ارائه کرده است، مواردی که در بالا به آنها اشاره شد تنها بخشی از استفاده انسان از سیستم های روشنایی هوشمند در آینده خواهند بود و از طریق سیستم های هوشمند آینده در این زمینه، می توان تا 80% از میزان مصرف انرژی کاست. این تیم تحقیقاتی پیش بینی کرده است که طی سالهای آتی شرکتهاییی که در این زمینه فعالتی دارند، دستخوش تغییرات عظیمی خواهند شد و می توان گفت انقلابی در این صنعت رخ خواهد داد.

سرپرست تیم تحقیقاتی VTT می گوید:" سیستم های روشنایی هوشمند، به شکل قابل ملاحظه ای در حال توسعه هستند و کاربرد آنها هم در ساختمان های نوساز و هم در ساختمان های موجود بسیار رو به افزایش است. در این راستا استفاده از سنسورهایی که اطلاعات محیط را دریافت کرده و براساس یافته های خود از محیط بتواند تصمیم درستی اتخاذ نموده و سناریویی مناسبی را به اجرا بگذارند، بسیار افزایش یافته است. همین امر سبب می شود تا در آینده شاهد نوآوری های بسیار زیادی در این زمینه باشیم."

این پژوهشگران معتقدند در سال های آتی، از نور نه تنها برای روشن کردن محیط پیرامون خود، بلکه برای انتقال اطلاعات و بررسی دقیق تر محیط اطراف نیز استفاده خواهد شد و نورپردازی می تواند به شیوه ای بسیار سازگارتر با انسان های حاضر در محیط انجام شده و بهبود کیفیت زندگی و افزایش هرچه بیشتر رفاه آنان کمک کند. همچنین این قابلیت نیز پیش بینی شده است که افراد بتوانند جهت استفاده از سناریوهای مختلف، آنها را از اینترنت دانلود کرده و استفاده نمایند.

منبع: VTT

نظرات کاربران

درج نظر

comment