info
پربازدیدترین اخبار

آجرهای ضد زلزله

محققان دانشگاه فنی و مهندسی والنسیا، UPV، به تازگی نوعی از مصالح ساختمانی به نام Sisbrick را طراحی و تولید نموده اند که می تواند عملکرد ساختمان ها در برابر زلزله را بهبود بخشد. ویژگی اصلی این اختراع در این است که مواد تشکیل دهنده آن به گونه ای به هم ترکیب شده اند که می توانند دو قابلیت را به طور هم زمان ایجاد نمایند و آن قابلیت، توانایی در جذب حرکات افقی زلزله همزمان با تحمل بار عمودی است که بر روی سازه قرار دارد. این ماده به طور مخصوص برای دیوارهای جدا کننده ساخته شده است تا بتوان بدون تغییرات زیاد و وسیع از آن در ساختمان های موجود نیز استفاده کرد.

در حال حاضر خوشبختانه راه های بسیاری برای مقابله با زلزله وجود دارد، اما ویژگی خاصSisbrick  و به کارگیری آن در دیوارهای جدا کننده، باعث شده است تا این محصول از سایر محصول ها و روش ها متمایز گردد. یکی از اعضای تیم طراحی این محصول می گوید:" این ماده به شکل بسیار مطلوبی همانند یک عایق و سد در برابر زلزله عمل می کند و بار موجود بر روی خود را به چهارچوب اصلی سازه منتقل نمی کند و به نسبت مصالح موجود، باعث می شود تا تنش وارد شده به سازه اصلی، تا 3 برابر کمتر از حالت معمول باشد. به همین دلیل ساختار اصلی سازه در برابر زلزله می تواند به خوبی مقاومت نماید و از آثار مخرب زلزله بر روی ساختمان کاسته شود." 

یکی دیگر از نکات قابل توجه و بسیار مثبت این محصول این است که شما تنها با استفاده از مقداری از این آجر می توانید دیورا خود را به شکل مطلوبی در برابر زلزله مقاوم سازید. آزمایشاتی که انجام شده اند، ثابت کرده اند که اگر با توجه با اندازه گیری های دقیق قبل از اجرا، از این نوع آجر در بخش های خاص و به تعداد درستی که محاسبه می گردد استفاده نمایید، دیوار ساخته شده، کارایی لازم در برابر زلزله را خواهد داشت و شما لازم نیست همه دیوار را از این نوع آجر بسازید.

این محصول اکنون در مراحل تست نهایی قرار دارد و آزمایشات لازم جهت بررسی میزان عایق بودن این محصول در برابر حرارت و صدا در حال اجرا بر روی آن است تا استانداردهای لازم در این زمینه ها را نیز کسب نماید و پس از آن، این محصول به تولید انبوه خواهد رسید و وارد بازار خواهد شد.

منبع: Asociación RUVID

 

نظرات کاربران

درج نظر

comment