info
پربازدیدترین اخبار

کمک هوشمندانه به آتش نشان ها

همواره یکی از دغدغه های آتش نشان ها این بوده است که اطلاع دقیقی از ساختمان هایی که دچار آتش سوزی می شوند در دست ندارند و در شرایط آتش سوزی نیز نمی توان این اطلاعات از قبیل نقشه ساختمان، راه های خروج اضطراری، نقشه سیم کشی برق ساختمان و ... را به راحتی بدست آورد زیرا افراد مطلع از این موضوع یا در دسترس نیستند و یا شرایط مناسب روحی جهت پاسخگویی به این سوالات را ندارند. اما شاید این کمبود اطلاعات را بتوان با استفاده از سنسورها، کامپیوترها، تجهیزات هوشمند و ... مرتفع کرد.

سازمان ملی استاندارد آمریکا به کمک سازمان تحقیقاتی مقابله با آتش این کشور، بررسی هایی را در این زمینه انجام داده اند که می تواند در بهبود روش های مقابله با آتش سوزی و آتش نشانی هوشمندانه بسیار موثر باشد. هدف نهایی این تحقیقات این است که اطلاعات دقیق و درستی قبل از وقوع حادثه، در زمان وقوع آن و بعد از آن جمع آوری کرده و ارائه نمایند تا بتوان به شکل مطلوب و درستی به افرادی که در این حوادث دچار سانحه و یا مشکل شده اند، امدادرسانی نمود. به همین منظور در این بررسی ها از سیستم های سایبر فیزیکی استفاده شده است.

سیستم های سایبر فیزیکی، سیستم هایی متشکل از محاسبات یکپارچه، شبکه های کامپیوتری و فرآیندهای فیزیکی هستند. کامپیوتر و شبکه هایی که در این سیستم قرار می گیرند، فرایندهای فیزیکی را بررسی و کنترل نموده و بازخورد آنها را ارائه می دهند تا در پروسه های عملیاتی و فیزیکی قرار گیرند.

به این صورت تمامی فرآیندها به صورت لحظه ای بررسی شده و در طی رابطه تنگاتنگی که فرآیندهای فیزیکی و محاسبات شبکه با هم دارند، فرآیندها به صورت لحظه ای پردازش می شوند و تصمیمات درست و دقیقی با توجه به شرایط و بدون پرت وقت، گرفته خواهد شد.

سیستم های سایبر فیزیکی، به صورت بی سیم، اجسام و المان های فیزیکی را به فناوریهای اطلاعات متصل کرده تا اطلاعات محیط پیرامون را از این طریق جمع آوری و ذخیره نموده تا در زمان های لازم از این اطلاعات جهت تصمیم گیری استفاده شود. با استفاده از این سیستم برای مثال واحدهای آتش نشانی که می خواهند به محل وقوع حادثه بروند، می توانند سریع ترین و خلوت ترین راه رسیدن به محل را پیدا کرده و در طول مسیر نیز وضعیت ساختمان را بررسی نموده و با توجه به نقشه ساختمان، راه های فرار ایمن آن را بیابند و وجود مواد محترقه در اطراف محل را نیز کنترل نمایند تا به این ترتیب به سریعترین و ایمن ترین شکل ممکن عملیات امداد و نجات را به پایان برسانند.

این اطلاعات می توانند به صورت لحظه ای نیز به روز شوند و موقعیت افراد، افزایش دمای محیط، احتمال خطر اتصال برق و ... را نیز در اختیار ما قرار دهند تا به این شکل جان همه افراد از جمله آتش نشان ها در امان باشد. اکنون بخشی از این اطلاعات را توسط سیستم های هوشمند در اختیار داریم اما همچنان تحقیقات در این زمینه ادامه دارند تا به هدف نهایی و جمع آوری دقیق و کامل این اطلاعات دست یابیم.

منبع: NIST

نظرات کاربران

درج نظر

comment